home info članci recenzije galerije profili intervjui downloads linkovi forum mail impressum

Trance opƦenito

Trans kao predvorje seljenja duše mnogo je stariji fenomen od naših današnjih oblika cjelonoƦnih rituala, stariji od samog pojma transa koji se javlja u 14. stoljeƦu. Naravno, stanja transa predstavljaju šire podruĆØje od glazbenih pravaca, a ne bih se zaĆØudio da postoje ljudi koji uopƦe ne dovode u vezu klasiĆØni pojam transa (stanje otežanih pokreta, nemoguƦnosti "normalnog" funkcioniranja, pospanost/ budnost kao u stanju duboke hipnoze) s glazbom koju veƦ desetak godina zovu "trance".

Trance kao tip glazbe takoĆ°er može opisivati mnoge druge pravce prije pojave acid-housea, ali od kraja osamdesetih i poĆØetka devedesetih, otvara se priĆØa koja Ʀe omoguƦiti raznoliko polje suvremene (plesne) glazbe, u kojem postoje bar tri konstitutivna faktora scene: techno, house i trance, s brojnim podvrstama i svojim "minimal", "progressive", ili meĆ°usobnim "crossover" varijantama. Kada se termin trance poĆØeo više upotrebljavati, odmah je postalo jasno kako oznaĆØava raznovrsnu glazbu, pa su ljudi u želji za odvajanjem barem glavnih aspekata neke glazbe poĆØeli ubrzo govoriti o "hard-trance" glazbi kao posebnoj i ne samo imenom odvojenoj od drugih, površnijih, i puno pitkijih glazbenih oblika. Sredinom devedesetih sve aktualniji postaje termin "goa trance", i nakon eksplozije 1995. i 1996., razvija se u nekoliko pravaca, miješajuƦi stilove i tražeƦi inspiraciju u raznim strukturama, od breakbeata (niti godinu dana nakon što je ĆØasopis Id u tekstu o Goa zvuku ustvrdio kako su jungle i trance nepomirljivi tabori, nastao je "break-trance"), preko heavy-metala i hard rocka (gomila samplova gitara, gitare na stageu prilikom live nastupa), darkerskog trancea (kojeg neki zovu i "tunnel trance") do housea ili klasiĆØnog techno zvuka koji je prošle godine bio "in" na trance sceni glazbenih stvaralaca i DJ-a. VeƦi dio scene se kroz sve ove godine tristotrojke (Roland TB-303) nije nikad odrekao.

MeĆ°utim, usprkos promjenama u glazbenoj strukturi, od poĆØetka same acid i techno glazbe, prisutna je jedna tendencija koja sa obilježjem "goa" dobiva svoj zamah, i bez obzira na promjene zvuka širi se i ne nestaje; to je tendencija koja obilježava cjelokupnu "rave" scenu na samom poĆØetku, a poslije se veže uz brojne oblike trancea, i ta tendencija predstavlja nastavak psihodeliĆØne revolucije s kraja šezdesetih godina. Kao što je cijela scena acid-housea izvadila "smile" iz prašine tih istih šezdesetih, tako je dobar dio trance scene posegnuo za jako starim simbolima koji su šezdesetih bili aktualizirani, a tiĆØu se drevnih mudrosti, božanstava, mitova, pristupa životu, od indijskih, afriĆØkih, latinoameriĆØkih, do keltskih ili australskih (aboridžinskih), a to je sve bilo praƦeno suvremenim intervencijama, poput velikih batika raĆ°enih kao piktogram ĆØovjeka u lotos položaju, naravno s bojama koje tek pod "svjetlom buduƦnosti" (UV-lampe) pokazuju svoju raskoš. Uz strobo i projekcije na platnu ili krošnjama drveƦa, uz DJ-a i psychedelic techno glazbu, cesto se pojavljuju i Ying-Yang simboli, mandale, Shiva, Om, i tisuƦe individualnih kreacija koje se inspiriraju navedenim, ili likovima vilenjaka, gljiva, svemiraca. Nastaje jedna scena koja je prepoznatljiva, i koja sugerira širu alternativnu (kontrakulturnu) scenu, koja se prostire i izvan granica partyja i jednog tipa glazbe.

Ipak, glazba ostaje presudna, posebno za doživljaj rituala kojem je cilj izazivanje transa (dakle, za party) jer trance se tako zove upravo zbog stanja transa, iako to mnogi zaboravljaju. Zbog toga i neke specifiĆØnosti scene - barem kad govorimo o kljuĆØnim akterima ili onima kojima glazba i vrijednosti nisu samo za vikend ili za opuštanje, pa prerastaju u naĆØin života. Trance scena insistira na partyjima na otvorenom, kad god to vremenske prilike dozvoljavaju. Trance festivali traju po tri dana i cesto podsjeƦaju na autentiĆØnu hippyjevsku priĆØu o Indijancima i prirodi u ovoj antiekološkoj civilizaciji.

O preferencijama droge je teško i nezahvalno suditi, no mnogobrojne grupe i razdoblja razvoja trance scene u svijetu omoguƦuju slijedeƦi zakljuĆØak: trance scena najviše voli psihodelike, i jedino Ʀe ponekad (nikako ne uvijek) ecstasy moƦi proƦi prag prihvatljivosti u porodici u kojoj glavnu rijeĆØ vode cannabis, gljive psilocibe i acid.

Termin Goa u priĆØu je ušao zbog poznate plaže i oblasti u Indiji, koja je privlaĆØila hipije i druge nomade prije ĆØetrdesetak godina, a neki od tih su se tamo i naselili. Obilježavanje punog mjeseca partyjem ne poĆØinje s trance glazbom, nego je puno, puno starije, a na Goi su se od šezdesetih održavali rockerski cjelonoƦni rituali koji su s vremenom prerasli u današnji "full moon celebration". S razvojem glazbe promijenio se karakter partyja na tom mjestu okupljanja meĆ°unarodne travellers-zajednice, i nekoliko godina trajala je proslava pretvaranja hippy plemena u techno pleme, ĆØak je i zvuk bio nazvan "goa trance", ubacujuƦi mantraste melodije etniĆØkog nasljeĆ°a u techno strukturu, omoguƦujuƦi trans i shivin ples tisuƦama mladih u kulturi digitalnog samplera. Danas, na Goi, komercijalizacija i korumpiranost policije veoma otežavaju uvjete za autentiĆØan doživljaj.

byBen


ocijenite članak:
prosječna ocijena:
broj glasova:
308



2002-2011 © Trancepleme.com | Design by Dovla, coding by psihodelikk