home info članci recenzije galerije profili intervjui downloads linkovi forum mail impressum

Kratka povijest Psy Trance-a

Psihodelični trance ili Psy Trance nastao je ranih '90.-ih na Goa trance sceni kroz utjecaj artista ( olitiga umjetnika; u našem tekstu glazbenih) kao što su Timeshard i Eat Static sa Planet Dog-a (label iliti izdavačka kuća).


Prvi label potpuno orijentiran na Psy Trance bio je Dragonfly Records. Osnovao ga je artist i trance producent Martin „Youth“ Glover ( bivši basista Killing Joke-a) u Brixtonu, u Londonu. Za njegovo pokretanje mu je puno pomogla činjenica da je već imao studio i  label Butterfly Records, i koji je zatim postao centar Londonske Psy Trance scene. Producirali su tu Raja Ram i Graham Wood kao Infinity Project. Simon Posford je prvo radio kao inžinjer za zvuk za Butterfly, a zatim pod imenom Hallucinogen za Dragonfly izdaje svoj legendarni album Twisted.  Na ovom je albumu legendarna pjesma „LSD“, sa ubačenim govorom acid gurua Ken Ksey-a.


Prva kompilacija sa Dragonfly-a korištena je  kao trance uzorak kojeg će pratiti slijedeća kompilacija Project II Trance, izdana u kolovozu 1993. godine. Ovdje se nalaze djela dobro poznatog francuskog projekta Total Eclipse i Mandra Gora. 1994. godine izdaju pjesme od Man With No Name, zatim Prane, Ayahuasce, Slinky Wizarda i Doof-a. Reprezentativna kompilacija Order Odonata izdana je iste godine.

Tada scena počinje ubrzano rasti i osnivaju se mnogi novi label-ovi. Raja Ram i Graham Wood su osnovali svoj label TIP Records (sada TIP World). Tzuyoshi Suzuki je radio na osnivanju Matsuri Productions label-a sa Johnom Perloffom. Flying Rhino Records su osnovali James Monroe, Dominic Lamb i George Barker ( Slinky Wizard), i uposlili Sally Welch kao menagericu. Simon Berry je osnovao Platipus records, koji je među ostalim izdao prvu vinilku projekta Technossomy, kao i pjesmu „Children“ slavnog Roberta Miles-a. Simonov projekt Union Jack izdaje jutarnji trance album There will be no Armageddon 1996. godine, na kojem su poznate pjesme „ Red Herring“, „Cactus“ i „ Two Full Moon and a Trout“.

U to vrijeme osniva se novi label u Velikoj Britaniji. Neki ga smatraju najvažnijim i najneobičnijim labelom u žanru psihodeličnog trance-a - Blue Room Realesed. Vodio ga je Simon Ghahary koji je imao solidnu financijsku pozadinu u britanskom proizvođaču zvučnika.

Navodno je Ghahary mogao slobodno raspolagati novcem kako god je želio, bez obzira na prodaju izdanja. To je omogućilo Blue Room-u da  ide dalje od „klasičnih“ Goa trance zvukova prema novim, više eksperimentalnim pravcima. Neki od danas dobro nam poznatih artista potpisalo je i izdavalo na Blue Room Realased labelu.
Njihova prva kompilacija nazvana „Outside The Reactor“ izdana je u travnju 1995. godine na kojima su sudjelovali Total Eclipse, Har-El Prussky i Voodoo People. Tri vrlo poznata projekta – Juno Reactor, Total Eclipse i Infinity Project su te godine izdali svoj debi album. Uskoro je i njemački projekt X-Dream počeo raditi sa Blue Room-om, objavljujući njihov „The Frog“ singl i vrlo utjecajan album „Radio“. 
Na njegovom vrhuncu, label je izdao „Violent relaxation“ od Total Eclipse-a, Juno Reactor-ovu „Bible Of Dreams“, Saafi Brother-ovu „Mystic Cigarettes“ i „Dragon Tales“ od Koxbox-a.

Unatoč tome što je bila produkcijski centar za Psihodelični trance sredinom '90.-ih, Engleska je imala vrlo ograničenu party scenu, čemu je najveći razlog njihov kriminalni zakon o ranom zatvaranju noćnih klubova. Njemački label Sprit Zone Records osnovao se 1994. godine, a na njemu su izdavali i mnogi strani artisti kao što su The Infinity Project iz Velike Britanije, K.U.R.O. iz Japana, Etnica iz Italije, i Har-El Prussky iz Izraela. Bio je matični label i mnogih njemačkih artista kao što su Electric Universe, Star Sounds Orchestra i S.U.N. Project. Francuska je u to vrijeme postajala sve važnija lokacija, ne samo zbog Total Eclipse projekta, već i zbog sve poznatijih projekata kao što su Talamasca i Transwave.

U 1997.-oj, izvorna Goa trance scena je prolazila teška vremena, pogotovo u Velikoj Britaniji. Prodaja je pala i mnogi veliki labelovi kao što je Flying Rhino su bankrotirali, dok su se drugi morali reinkarnirati pod drugim imenom kao što je TIP World napravio. Smrt Goa trance-a je službeno proglašena na Tsuyoshi Suzuki-jevom Let It RIP albumu, gdje na cover-u piše „RIP: Majka Tereza, Princeza Diana, William Burroughs, Goa trance.“

Novi zvuk iz kojeg je nastao današnji psihodelični trance pojavio se u to vrijeme. Uključivao je elemente minimalnog i progresivnog trance-a, house-a i techna, dok se manje fokusirao na izvorne Goa trance melodije. Njemačka je postala centar ovakvog pokreta 1997. i 1998. Mnogi su švedski artisti počeli stvarati progresivniji zvuk. Najuspješniji i dobro poznat je Tomasz Balicki ( Atmos). Njegova stvar „ Klein Aber Doctor“ je bio do tada najuspješnije izdanje na Flying Rhino-u, koji je bio u procesu restrukturiranja. Čak je i Dragonfly izjavio da se prebacuje na progresivni zvuk i tako je Psychedelic trance opet postao popularan. Debi izdanja Atmos-a, Nome, S-Range-a i Son Kite-a samo su potvrdili tu činjenicu i učinili Švedsku važnim proizvođačem Psihodeličnog trance-a.


Uskoro se još jednom Psihodelični trance brzo proširio i prvi put su postale očite razlike u glazbi produciranoj u različitim zemljama. Paralelne scene su se razvile u zemljama kao što je Izrael, Njemačka, Južna Afrika i Japan. Postoje i manje, ali aktivne scene u Indiji, Novom Zelandu, Australiji, Brazilu, Meksiku, Nizozemskoj, Švicarskoj, Austriji, Grčkoj, Portugalu, Finskoj, Rusiji, Ukrajini, Tajlandu, Danskoj, Poljskoj, Kanadi i čak SAD-u.

PsyTrance i Goa Trance

Izraz „Psihodelični trance“ upotrebljava se gotovo kao sinonim za „Goa trance“.
Goa trance je preteća psihodeličnom trance-u kasnih '90.- ih čija karakteristika je upotreba sofisticiranije opreme i specifične bas linije.  Goa trance je gotovo izumro kao glazbeni žanr, temeljeno na činjenici da se samo nekoliko suvremenih artista izjasnilo da glazba koju rade pripada tom žanru. Izraz Psihodelični trance je korišten da bi odijelio novi materijal koji su mnogi artisti radili, a prije su bili poznati kao producenti Goa trance-a.

Full On je podžanr kojeg karakteriziraju „solidna vožnja“ baslinije, melodije, i česta upotreba DSP Efekata. Artisti koji ga predstavljaju su Španjolci ( Ibiza) Growling Mad Scientists G.M.S. i Izraelac Astrix, u usporedbi sa „klupski“ minimalističnim i manje melodičnim žanrom, kao što je Progresivni trance sa više psihodelije, kojeg vrlo dobro predstavljaju mnogi Skandinavski i Njemački artisti, uključujući Švedski Son Kite.

Mnogi upotrebljavaju izraz Goa Trance da bi jednostavno razlikovali te dijelove koji sadržavaju istočne, Indijske, ili  „životne“ melodije, iznjedrene iz izvora kao što je Indijska klasična glazba. To čini jednostavnije za prepoznati one koji ne sadržavaju takve elemente. Slušatelji bi ga nazivali Psihodeličnim trance-om. Stvari su otišle u više istraživačke i futuristične ( u slučaju Full On- a), često koristeći programirane melodije koje su unaprijed  namještene na mol arpeggio Cm7, Dm7, Em7, itd., i druge egzotične ili neobične harmonične kombinacije. Oba žanra upotrebljavaju semplove iz sci-fi filmova, dokumentarnih filmovi, i drugih. 

Preuzela i obradila sa www.isratrance.com



ocijenite članak:
prosječna ocijena:
broj glasova:
237



2002-2011 © Trancepleme.com | Design by Dovla, coding by psihodelikk