home info članci recenzije galerije profili intervjui downloads linkovi forum mail impressum

Å to nakon produkcije?

A few opening words...

U ovom ĆØlanku Ʀemo se upoznati s nekim osnovama dobrog i kvalitetnog mixa u, naravno, produkciji elektronske glazbe. Bavit Ʀemo se EQ-ingom, levelingom, mixdownom, te nekim osnovama masteringa. Odmah na poĆØetku Ʀu napomenuti da na Internetu možete naƦi mnogo struĆØnije, obimnije i vjerojatno objektivnije tutoriale od ovoga (i dakako, veƦinu njih na engleskom jeziku), stoga, ako tražite nešto takvo, slobodno prestanite ĆØitati ovaj tekst.

Ovaj tutorial je poglavito napisan kako bi poslužio kao svojevrsna „odskoĆØna daska“ producentima-amaterima koji su veƦ svladali osnove produkcije i aranžmana, ali ne znaju što bi ĆØinili sa svojom trakom u toĆØki gdje prestaje produkcija, a poĆØinje mix i mastering. No isto tako, može poslužiti i veƦ uhodanim producentima „sa stažom“, koji možda otkriju u ĆØlanku neki trik ili informaciju koju dosad nisu znali.

Pa stoga, poĆØnimo s osnovama EQ-anja, i to prvo s osnovnim perkusijama, kao što su kick, snare, hatovi, itd. Naravno, poželjan je uvjet da imate monitorske zvuĆØnike, jer Ʀe vam Hi-Fi zvuĆØnici za veƦinu opisanih radnji davati iskrivljene rezultate. Isto tako, ako ih imate, neophodno je da iza sebe imate veliki broj sati aktivnog slušanja muzike (po moguƦnosti s originalnih cd-a ili wavica) da bi vam i uho bilo istreniranije.

I još jedna mala napomena prije svega: za veƦinu primjera i objašnjenja Ʀe biti korišteni Wavesovi VST plugini, koje bih takoĆ°er svima preporuĆØio da ih nabave, ako ih veƦ nemaju.

EQ-ing i efekti

Kick, osim što je najbitnija stvar u svakoj traci, isto tako i „ždere“ najveƦi dio frekvencijskog raspona. Odmah na poĆØetku mala digresija, prisjetite se da ljudsko uho ĆØuje frekvencije od otprilike 20-20000 Hz, a najbolje ĆØuje frekvencije izmeĆ°u 1000-2000 Hz (u tim, srednjepojasnim frekvencijama se nalazi i najveƦi dio spektra ljudskog glasa). Naravno, svaki kick je drukĆØiji, no veƦina pokriva veliki dio tog zvuĆØnog spektra. A vi to u svom mixu ne želite. Kick mora fino sjedati u mix i „voziti“ traku kroz njega. Da biste to postigli, evo nekih osnovnih radnji:

    1. Ne želite da vam kick lupa u sub sekciji (za to služi sub-bass, ali to je veƦ nešto drugo). Zato odmah na poĆØetku maknite s filterom (koristite Waves Q plugin) frekvencije ispod 64 Hz. Za detaljnije podatke upotrijebite neki spectral analyzer (skinite si Voxengo SPAN, besplatan je, a dobar). I ne brinite ako kick više neƦe tako lupati, sve je to ok.

    2. Bitna stvar je da podruĆØje izmeĆ°u cca. 80-200 Hz NE EQ-ate, jer tu leži njegov peak. Ono što je bitno da napravite slijedeƦe je da naĆ°ete iritacijsku toĆØku, tj. frekvenciju tog sample-a. To napravite tako da dignete EQ  na maksimalnu vrijednost (18 dB), a krivulju Q poveƦate na 100 – dobit Ʀete izgled šiljka. KreƦite se po frekvencijskom rasponu dok ne ĆØujete odreĆ°eno „zvonjenje“, obiĆØno na oko 250 Hz (100 Hz više ili manje). Na tom mjestu EQ spustite na minimalnu vrijednost (-18 dB) i krivulju Q smanjujte dok vam na monitorima kick ne zvuĆØi najbolje, tj. najprikladnije za vašu traku. Ponekad Ʀe to biti sasvim uski Q, a nekad podosta širok (dobije se „mekaniji“ kick). SlijedeƦe toĆØke koje se na sliĆØan naĆØin EQ-aju dobijete da ovu prvu vrijednost (uzmimo da je 250 Hz) pomnožite s 4. Na, u ovom sluĆØaju, 1000 Hz ponovo spustite vrijednost EQ-a, ali na maksimalno -3-5 dB, s relativno širokom Q krivuljom. SlijedeƦa toĆØka je ponovo pomnožena s 4, dakle oko 4000 Hz. Tu možete ili ponoviti sliĆØan proces ili jednostavno odrezati sve iza toga, jer samo smeta u mixu i te frekvencije (snap kicka) su potpuni višak. Kada je to gotovo, provjerite kako kick paše u traci i korigirajte Q i decibele kako vam se ĆØini najbolje.

    3. SlijedeƦa obavezna stvar je kompresija kicka. Upotrijebite jednopojasni kompresor (tipa Waves R-Comp). Prvo što podesite su parametri Attack i Release – oni oznaĆØuju kada Ʀe kompresor poĆØeti djelovati i kada Ʀe prestati. Ovo ostaje na producentu kako Ʀe to odrediti, no ipak Attack neƦe biti veƦi od nekih 30 milisekunda, a Release Ʀe najĆØešĆ¦e biti unutar nekih 100-200 milisekunda (osim ako ne koristite neke jako duge kick samplove). Zatim spustite Treshold do kraja. Kick Ʀe biti stišan, zatomljen, ali Ʀe se ujednaĆØeno ĆØuti. Dižite sada fino Treshold dok kick ne postane razgovijetan, i da se dobro ĆØuje u mixu. To može biti i -18dB a i -5dB npr.

    4. Kako se nakon kompresije EQ kicka ĆØesto zna promijeniti, možete staviti i još jedan EQ nakon kompresiranja. Ja osobno to vrlo rijetko koristim, jer obiĆØno takvo cjepidlaĆØenje stvarno nije potrebno, hehe.

    5. Eto, sada imate fini kick koji fino „drži“ stvar. Ako ste sve ok napravili, probajte pustiti dionicu stvari sa i bez EQ-a i kompresora na kicku, pa Ʀete osjetiti razliku. I da, ako ste efektirali kick recimo razliĆØitim distorzijama (hehehe) itd., make sure da EQ bude NAKON efektiranja, a ne prije (makar je poželjno da bude i prije i poslije, ako želite bolji rezultat).


Što se tiĆØe bass-a:

    1. Kad radite sub-bass ili bass, pobrinite se da ga EQ-ate na sliĆØnim mjestima kao i kick. Opet naravno ovisi od sample-a (ili VSTi-a, zavisi s ĆØim ga radite). Jedina je razlika što ga neƦete kompresirati (eventualno za full on produkciju, ako želite da vam basslinija dominira), a sub-bass Ʀe naravno biti frekvencijski niže smješten, tj. u polje do 64 Hz.

    2. Ako svirate neku melodiju s bassom, tj ne udarate stalno iste note, vjerojatno Ʀete primjetiti da bass ne zvuĆØi na svim notama isto, tj. negdje zvuĆØi ljepše a negdje manje lijepo. Osobno taj problem riješavam tako da za svaku drugu notu, osim poĆØetne po kojoj sam bass i EQ-ao, naĆ°em iritaciju te ju stišam. Npr., ako se na slijedeƦoj noti frekvencija digla za 130 Hz, vjerojatno Ʀe tamo biti i iritacija. Znam da je ovo vrlo dosadan proces, ali je nužan. Naviknite se...


SlijedeƦi na redu je snare. Snareova ima svih moguƦih vrsta, no vrijedi par opƦenitih pravila:

    1. Attack snareova je ugrubo izmeĆ°u 120-250 Hz. Kao što kod kicka niste stišavali podruĆØje izmeĆ°u 80-200 Hz recimo, tako ni ovdje neƦete dirati ovo podruĆØje. Isto tako, sve ispod toga, znaĆØi recimo 100-150 Hz, možete maknuti. Opet sa nekim spectral analyzerom možete provjeriti gdje toĆØno snare udara.

    2. Drugo što Ʀete napraviti je naƦi iritacijsku frekvenciju, ako je ima. Iz iskustva znam da je neki kvalitetniji samplovi ni nemaju, tj. ĆØesto Ʀe vam se desiti da Ʀete ovaj korak i zaobiƦi.

    3. PodruĆØje gdje se snareovi najjaĆØe ĆØuju (snap) je izmeĆ°u 2-5 kHz, i opƦenito imaju sliĆØne karakteristike kao hatovi, samo su veƦinom smješteni niže na frekvencijskoj ljestvici. Da ne bi smetali previše hatovima (da vam se ne bi „stapali“), možete malo stišati podruĆØje iznad nekih 12 kHz, a pojaĆØati na recimo 8 kHz. Opet, sve ovisi o sample-u.

    4. Da bi još bolje odvojili hatove od snareova, možete stišati, tj. zarezati snare na podruĆØju od 5 kHz. Spustite EQ-toĆØku do recimo -2-3 dB i stavite priliĆØno uski Q. TakoĆ°er, snareove najĆØešĆ¦e imate pozicionirane u sredini zvuĆØne slike, isto kao i kick i bass.

    5. Za kraj, uvijek je dobro na snare-u imati neki kratki reverb. Uzmite Wavesov TrueVerb i izaberite preset „Snare trap“. To vam je dobra poĆØetna toĆØka za daljnje modeliranje.


Hatovi, dakle, slijede sliĆØan princip, bilo da su zatvoreni ili otvoreni:

    1. Na hatovima veƦinom ne morate stavljati nikakve high pass filtere. NaĆ°ite im iritaciju ako ju imaju, te ih naglasite na podruĆØju od 10-12 kHz (tamo di ste stišali snare) s relativno širokim Q-om. To može biti samo par decibela, dovoljno je da se naglase.

    2. Kod snareova smo zarezali podruĆØje od oko 5 kHz. Kod hatova sliĆØno napravimo, samo malo niže, na oko 4 kHz, da ih još bolje razvojimo. Isto tako, hatovi najĆØešĆ¦e nisu pozicionirani u sredini zvuĆØne slike, nego se pannaju u stranu (po želji naravno).

    3. Ono što ponekad volim primjeniti na hatovima, pogotovo zatvorenim, je blaga distorzija. PreporuĆØam besplatni „Haroesaroe“ plugin, odliĆØan je! Isto tako, blagi reverbovi na hatovima (pogotovo rideovima) su vrlo poželjni, jer daju dozu masivnosti (recimo to tako) samplovima.


Sa svim ostalim perkusijama (tomovi, bongosi, rideovi, itd.) napravite slijedeƦe stvari:

    1. Obavezno im naĆ°ite iritacije i maknite ih, da vam ne „zvone“ u mixu. To je stvarno neophodno za SVAKI zvuk koji imate u svojoj traci. Možete im maknuti niske frekvencije ako smetaju, i potrudite ih se razmjestiti po zvuĆØnoj slici kako vam se uĆØini najbolje – glupo je da vam sve svira po sredini zvuĆØne slike!

    2. Ako imate više sliĆØnih perkusija / samplova koji su na istom kanalu (i s istim efektima gore), možete ih i tako grupno EQ-ati, samo naĆ°ite iritaciju za svaki i oĆØistite ih nepotrebnih frekvencija koje bi vam mutile mix.


Za melodije koje ste napravili sa svojim VSTi-ima, primijenite sliĆØna pravila. Dakle nakon efektiranja:

    1. Obavezno naĆ°ite iritacijske toĆØke, za svaku notu koju svira synth, i vidjet Ʀete koliko Ʀe bolje sjedati u mix, i koliko Ʀe „mjesta“ ostavljati za druge layere synthova idr.

    2. Kompresiju bolje nemojte stavljati ako ne znate. VeƦinom nije ni potrebna, jer ako neki synth ispoĆØetka ne dolazi do izražaja, ili ga neki drugi element guši – dobar mixdown Ʀe riješiti barem 90% tih problema.

    3. Ako ne znate još dobro raditi s reverbovima – izbjegavajte ih stavljati! ƈesta je greška da se pretjera s reverbovima, pa to u mixu zvuci pretrpano, a cijeli mix bude mutan. Stoga radije na svoje synthove stavljajte delay, što je zapravo jednostavnija verzija reverba. S njima Ʀete teže pretjerati, lakše je s njima raditi, a možete dobiti raznorazne zgodne efekte. Svejedno pazite da ne pretjerate s feedbackom i s outputom na delayu, da vam ne bi opet pretrpalo mix. Moji osobni favoriti su izvrstan Audiodamageov DubStation, te DB Audiowareov Multitap Delay.


Sada kad ste sve elemente  efektirali i fino eq-ali, možete poĆØeti slagati mix svoje trake.

Leveling i mixdown

Kao prvo, mix mora biti pregledan, ujednaĆØen, te se svi elementi kad sviraju moraju ĆØuti. Ne smije biti nadglasavanja (kao što se ĆØesto zna desiti kod mixanja pop/rock glazbe), no za razliku od ne-elektronske glazbe, ovdje možete toĆØno istaknuti elemente koje želite, a neke više povuƦi u drugi plan (dok je kod pop/rock glazbe više konvencionalni pristup, koji se primjenjuje kod svake skladbe). Ono na što morate paziti je da kad mixdown bude završen, traka ne prelazi nekih -3-2 dB, a da peakovi (koje nastojte smanjiti koliko možete) ne prelaze 0 dB, dakle idealno bi bilo da idu do najviše -1 dB. Traka ni u kojoj toĆØki ne smije iƦi u clipping!!!

Evo nekih osnovnih uputa kod slaganja urednog mixa:

    1. ZapoĆØnite svoj mix s kickom. Stavite kick kanal da svira solo, te ga podesite da lupa na nekih -10-8 dB, ili naj, ali najglasnije do -5 dB. To ponekad ovisi o vrsti glazbe (nekad neƦe biti isto radili vi full on trance ili ambient chill), no nikako ne idite preko te vrijednosti.

    2. SlijedeƦe što pridružite da svira s kickom je bass sekcija. Ona ce biti nešto tiša od kicka (najmanje -5 dB tiše od kicka). TakoĆ°er je poželjno primijeniti i sidechain kompresiju kicka nad bassom. Uglavnom, veƦ Ʀete ĆØuti na monitorima koliko bi glasna bass linija trebala biti.

    3. Sada ponovo ostavite samo kick da svira, te poĆØnite dodavati perkusije, jednu po jednu. Kada odredite recimo glasnoƦu snarea, pa hatova, clapova idr., stavite da svi skupa sviraju u mixu. Ako vam se uĆØini da ste dobro odredili sve levele – izvrsno, ako ne – jednostavno korigirajte po sluhu. Ionako Ʀete vjerojatno kasnije trebati raditi sitne preinake pojedinih volumena.

    4. Kad su sve perkusije gotove, ja osobno slijedeƦe što radim su atmosfere. ZnaĆØi razni padovi, pozadinski zvukovi i razni FX-i. Ono na što dodatno morate kod njih paziti su panorame – naravno da neƦete ostaviti da atmosfere sviraju po sredini, veƦ Ʀete ih razmjestiti lijevo, desno i „nazad“ po zvuĆØnoj slici. Jedan jednostavan, a koristan plugin kod ovoga je Waves S1-Imager. S njim možete podešavati širinu i nagib pojedinih elemenata u mixu, a uz to vam je i sve lijepo prikazano grafiĆØki. Još jedna bitna stvar je da ne razvuĆØete sve elemente na isti naĆØin, nego lijepo posložite po layerima. Kod dodavanja reverba budite ekstra oprezni da ne pretjerate, i koristite kvalitetne reverbe poput Wavesovih R-Verba (izvrstan za „wet“-echo) i TrueVerba, te Nativeovog Reverba Plus.

    5. Razne melodijske dionice i syntheve posložite u prvi i drugi plan. Vjerojatno Ʀete htjeti da vam glavna tema bude dominantna, pa ju možete istaknuti. Prvo neka svira samo s kickom, a kasnije pridružite i ostale perkusije, pa ako vam se level ĆØini ok, ostavite tako. Neke brze, arp. melodije u kojima šibaju šesnaestinke itd. Ʀete vjerojatno smjestiti u drugi plan (tj., kad svira glavna tema, ne želite da ju „supporting“ melodije nadglasaju). No opet, morate paziti da ih dominantnije melodije ne zaglušuju kad sviraju skup s njima. Zato je nužno naƦi prave omjere volumena, jer lako je ako samo jedna melodija svira – problem nastaje kada u špici stvari doĆ°u svi elementi, a svi se trebaju razgovijetno Ʀuti (naravno, neki tiše a neki glasnije). TakoĆ°er, pannajte razne melodije lijevo, desno, ukrug (isprobajte Waves MondoMod). Ono što nikako nemojte raditi je nafrljivati razne kompresore da bi vam se pojedina melodija bolje ĆØula. S time Ʀete, pogotovo ako ne znate, samo uništiti zvuĆØnu sliku.

    6. Kada ste sve elemente otprilike smjestili u vaš mix, prespavajte. Pustite stvar da malo odleži, i onda ponovo poslušajte. Vrlo vjerojatno je da Ʀete naiƦi na više stvari koje vas bodu u uho i koje vam se ĆØine neusklaĆ°ene. Korigirajte što mislite da se treba podesiti, još par puta ponovite taj proces, i na kraju kad ste zadovoljni – spremite sve i napravite prvi, „sirovi“ render mixa.

Ako ste zadovoljni s tom verzijom stvari, i mislite da ste izvukli iz zvuka maksimum, tu Ʀe vam verziju najvjerojatnije obraĆ°ivati audio inžinjeri u studiju pri masteringu. No, i vi za vaše potrebe (preview, live actovi, itd.) možete napraviti mali mastering. Slijede upute kako.

Mastering

Master na vašoj, i bilo kojoj drugoj traci se sastoji od nekoliko osnovnih koraka:

    1. Kao prvo, na master kanal (ili nakon exporta trake u wav format) treba staviti EQ, na kojem odrežete sve frekvencije ispod 30 Hz. Za ovaj posao je idealan Waves REQ. Namjestite frekvenciju i poveƦajte nagib krivulje na maksimalnu vrijednost. To je to.

    2. Nakon tog rezanja, slijedi maksimizacija, tj „poglašnjavanje“ cijele trake. Alat koji je mnogo dobar za to, a nemate pravi studio s hrpom hardvera, je Waves L3 (Ultramizer, Maximizer). Kao prvo, Output smanjite s 0 dB na nekih -0.2 dB. Threshold spustite prvo na nekih -5 dB okvirno, i poslušajte kako vam stvar sada zvuĆØi. Ako mislite da je sve malo preglasno, smanjite ga. Ako vam se ĆØini da bi moglo još to deblje biti, poveƦajte ga. U svakom sluĆØaju, nikad neƦete iƦi preko nekih max. -8 dB (u tom sluĆØaju napravite bolji mix!). Quantize neka vam ostane na 24 bita, Dither isto ostavite ukljuĆØen. Shaping neka vam bude Normal ili Moderate (Ultra je veƦinom prejak, a None opet ĆØesto nije ok).

    3. Ako ste uzeli Maximizer verziju, primjetit Ʀete da sa desne strane još imate frekvencijsku ljestvicu i razne toĆØke na njoj. OpƦenito, kod masteringa možete na main kanal (ili eksportanu wav-icu) staviti neki blagi EQ, tj. ako na spectral analyzeru vidite da imate neku veƦu „rupu“ u frekvencijskom rasponu. Ako mislite dizati EQ u nekoj toĆØki, neka to ne bude veƦe od maksimalno 1 dB. Radije prepravite mix, ili pojedinim elementima podesite EQ. SliĆØnu stvar možete raditi u Maximizeru, tj. možete odrediti koji pojas da koliko poglasni. Ovdje nema nekog pravila i sve ostaje na vama i vašem uhu.

    4. Još jedna stvar koju možete staviti na master kanal, ali ju radije nemojte stavljati ako ne morate, je (jednopojasni) kompresor. Ako ga i mislite stavljati, neka to bude neka low knee kompresija s malim ratiom (do 1.5:1 najviše). No ako ste mix odradili kako spada, neƦete imati potrebe za ovime.

    5. Na kraju, kad je sve ovo odraĆ°eno, pogledajte s Wavesovim PAZ Analyzerom frekvencijsku i stereo sliku i glasnoƦu.

Ako ste zadovoljni s napravljenim, eksportajte i ovu verziju u wav (ili, ako ste radili na veƦ eksportanoj fajli, snimite). Prespavajte. Ako ste i dalje zadovoljni – to je to. Sada imate dvije verzije stvari; jednu raw u mixdownu i drugu s masterom. Hooray! A sada u napad na labele. :)

I...

Eto, došli smo do kraja ovog tutoriala, te je još samo ostalo napomenuti par bitnih stvari. Kao prvo, još jednom napominjem da pri ovom procesu nema neke zadane šablone, niti je samo jedan naĆØin ispravan. Svatko Ʀe s vremenom vidjeti kako mu najbolje paše raditi koji dio. U poĆØetku Ʀe vam trebati puno više vremena za sve ovo nego nakon što se uhodate. Razvit Ʀete neke svoje trikove, a iz raznih materijala Ʀete preuzeti neke druge. Samo slijedite neke osnovne toĆØke koje svi rade pri EQ-ingu, miksanju i masteringu, i nakon par mjeseci intenzivnijeg rada Ʀete veƦ moƦi složiti sasvim solidan mix od svoje produkcije.

I ono najvažnije: budite uporni i ne dajte se obeshrabriti. Cheers.



ocijenite članak:
prosječna ocijena:
broj glasova:
333



2002-2011 © Trancepleme.com | Design by Dovla, coding by psihodelikk