home info Ŕlanci recenzije galerije profili intervjui downloads linkovi forum mail impressum

VST instrumenti ÔÇô osnove rada

U ovom tutorialu ├Žemo se baviti upoznavanjem i osnovama rada danas sve prisutnijih i kvalitetnijih softverskih instrumenata. Ovaj tutorial je namijenjen prvenstveno onima koji su se tek odlu├Ęili baviti produkcijom, ali i producentima koji su se više bavili sampliranjem te nemaju previše iskustva s principom rada syntheva... Dakle, oni koji su upoznati s ovim podru├Ęjem produkcije, mogu komotno i zaobi├Ži ovaj ├Ęlanak. :)

Opisivat ├Že se rad s VSTi-ima koji se temelje na sintezi zvuka pomo├Žu oscilatora, te onima koji se baziraju na samplovima. U ovom tutorialu ne├Že biti rije├Ęi o FM (frequency modulation) sintezi zvuka, jer ni pisac ovog ├Ęlanka još nije njome posve ovladao. :)

Kao primjer ├Žemo uzeti jedan od najkorištenijih (i najzloupotrebljivanijih) VSTi-a: reFX Vanguard. Stoga ako ga nemate, skinite ga s vašeg omiljenog warez sitea (ima oko 3MB) i instalirajte radi lakšeg pra├Ženja. Odabrao sam Vanguard jer je pregledan i jednostavan za upotrebu, a ima naravno sve osnovne mogu├Žnosti i funkcije koje nam trebaju, a i još neke dodatne (poput trancegatea ili arpeggiatora).

Svi virtualni instrumenti ovog tipa rade na istom principu. Razlika je samo u koli├Ęini dodatnih opcija, broju oscilatora, filtera, efekata... I naravno dizajnu / su├Ęelju.

Pa krenimo:

Dakle, prva stvar su oscilatori. Vanguard ih ima tri komada. Oscilatori generiraju odre├░en zvuk ovisno o tome koji oblik wavea uzmete. Na┼żalost, nema grafi├Ęki prikaz, tako da razne oblike waveova mo┼żete najlakše pregledati u npr. Linplug Albinu.
Npr. „sawtooth“ ├Že dati reski (you may call it eurotrance as well :D) zvuk, „square“ tupi, bleepy zvuk, a recimo „sine“ sinusoidalni, zvuk za basseve... Najgluplje re├Ęeno.
Nakon toga odredite koliko ├Že koji biti glasan u mixu (vol), mo┼żete im podesiti i pitch (semi).  U Vanguardu se još mo┼że podesiti i „masno├Ža“ (fat) zvuka iz oscilatora itd.

Generirani zvuk prvo dolazi do LFO – low frequency oscilatora. Najjednostavnije re├Ęeno, pomo├Žu njega se na synthu dobiva zvuk helikoptera ili nekakvog rotora. :)
Svakom oscilatoru mo┼żete mijenjati brzinu (speed) LFO-a, tj. koliko ├Že se brzo „rotor“ vrtjeti, cutoff (do kuda ├Že i├Ži prema višim frekvencijama), opet mo┼żete korigirati pitch i tako.
Ovo mo┼żete komotno i presko├Ęiti ako ne ┼żelite ovaj efekt.

Zatim zvuk dolazi do filtera. Vanguard podr┼żava jedan tip filtera koji se primjenjuje preko sva tri oscilatora (neki VSTi-i imaju filter za svaki oscilator). Ovdje opet na┼żalost nema grafi├Ęki prikaz filtera (to mo┼żete najlakše vidjeti u rgc:audio z3ta+ VSTi-u), ali piše fino da li je high, low, notch ili band vrsta filtera. Primjer, ako ┼żelite napraviti neki bassline, onda ├Žete naravno odrezati visoke frekve. Ako ┼żelite lead, ne trebaju vam pak niske frekve.
Nakon što odaberete filter koji bi vam pasao na sad ve├Ž pomalo modelirani synth, podesite mu cutoff i rezonanciju kakvu ┼żelite.

Eh, sada dolazimo do envelopea iliti „kuverte“ u koju synth ulazi. Posebno je envelope za zvuk od oscilatora, a posebno za filter.
Ovdje odre├░ujete kada ├Že synth po├Ęeti, tj. koliko ├Že mu biti odstojanje (attack), nakon koliko ├Že po├Ęeti s fade out-om (decay), kakav ├Že biti u svom peaku, tj. za vrijeme trajanja (sustain), te koliki ├Že mu biti „rep“ nakon što prestane trajati (release). Za neke stabove ├Že vam npr. trebati minimalni attack i kratki release, a za neke evoluiraju├Že atmosfere sve veliko. :)
Isto to podesite za filter, po istom principu. Op├Ženito Vanguard ima prili├Ęno jednostavan envelope bez nekih naprednih mogu├Žnosti, ali je lak za korištenje.

Kada ste upakirali synth u envelope, još ├Žete jednom mo├Ži podesiti cutoff, resonance, pitch i ostale parametre na sada izmodelirani synth.

Zadnja stavka je AMP, tj. postavljanje završnih parametara na njegovom „poja├Ęalu“.
S driveom podesite distorziju (my favourite part), glasno├Žu (default je na maximumu, ostavite tamo najbolje), pan (isto bolje ostaviti na sredini pa na mixeru podesiti kako vam drago).
Zgodni efekti su „spread“ kojim se zvuk pana lijevo-desno, i „velocity volume“ kojim podešavate koliko ├Že se izra┼żajno ├Ęuti udaranje nota koje svira synth.

Od dodatnih opcija, Vanguard ima:

Trancegate – „ducking“ efekt kojim mo┼żete odabrati da se pojedine dobe ne odsviraju, pa se dobije „isprekidanost“ melodije. Shiva!

Delay / Reverb – nemojte koristiti, pogotovo reverb – ima mnogo boljih i preciznijih reverbova, a i vjerojatno ├Žete se zanijeti ako ste tek po├Ęeli. Ni delay ne morate koristiti od Vanguarda...

Arp – efekt kojim se, najbanalnije re├Ęeno, odre├░enom brzinom (speed) uz postoje├Že note udaraju dodatne (mode). Ne znam kako da to bolje objasnim. :)

Isto tako ovaj arpeggiator ima još i podešavanje gatea i raspon oktava.

Glide je zanimljiv efekt koji se ne sje├Žam da sam vidio negdje drugdje... Odre├░enom brzinom (speed) zvuk „klizi“ s jedne note na drugu. Zgodno za poigrat se. :)

I eto, nakon ovih koraka, vaš synth je gotov! Sada ga slobodno mo┼żete poslat na odre├░eni kanal, efektirati ga dalje, EQat itd...

Kod sample-based VSTi-a:

Postupak je jako sli├Ęan. Jedina razlika je što se zvuk ne generira pomo├Žu oscilatora, nego je tu baza njegovih vlastitih samplova.

Uzmimo za primjer Spectrasonicsov Atmosphere. Izaberu se 1 ili 2 razli├Ęita sampla, kojima se odredi glasno├Ža, tj. mix. Nakon toga tu su sve one opcije s kojima smo se i kod Vanguarda sreli; razni filteri i LFO-i koji se daju primijeniti (modulation sekcija), naravno envelope (amp i filter), cutoff, resonance itd.

Iako je s njima ve├Žinom lakše raditi, oni naravno ne pru┼żaju toliku slobodu u kreiranju zvuka, ve├Ž ├Žete se ├Ęesto na├Ži u prilici da vrtite kroz razne presete samplova i modificirate zvuk koji vam se svidi.

So, prije kraja, kratki re-cap cijelog postupka modeliranja zvuka:

1. OSCILATORI : izbor waveformova i njihov mix – dobivate „boju“ syntha >

2. LFO : ako ┼żelite pojedinom oscilatoru dodati „helikopter“ efekt :) >

3. FILTER : postavljanje low pass / high pass / band pass i ostalih filtera >

4. ENVELOPE : vremensko oblikovanje syntha – kako i kada po├Ęinje, koliko traje, kako „nestaje“ >

5. AMPLIFIER : podešavanje glasno├Že syntha, pana, glavnog cutoffa, resonancea itd – finalne postavke >

6. EFEKTIRANJE : kod Vanguarda reverb i delay, kod drugih ├Žete na├Ži razne efekte koji modficiraju ve├Ž izmodelirani synth >

7. I JOŠ EFEKATA : neki VSTi-i imaju još druge mogu├Žnosti tipa efektiranja gotovih syntheva –  npr. arp, gate, glide itd.

I to bi bilo to. Nadam se da je ovaj ├Ęlanak kod ├Ęitatelja ostvario svoju svrhu, a to je da vas u globalu upozna s osnovnim principom rada (virtualnih) instrumenata te op├Ženito kako zvuk u njima nastaje; put od oscilatora (ok, ili samplea) pa do gotovog syntha koji je spreman za daljnje efektiranje i obradu u mixeru.


ocijenite Ŕlanak:
prosjeŔna ocijena:
broj glasova:
246



2002-2011 © Trancepleme.com | Design by Dovla, coding by psihodelikk