home info članci recenzije galerije profili intervjui downloads linkovi forum mail impressum

VST instrumenti – osnove rada

U ovom tutorialu ćemo se baviti upoznavanjem i osnovama rada danas sve prisutnijih i kvalitetnijih softverskih instrumenata. Ovaj tutorial je namijenjen prvenstveno onima koji su se tek odlučili baviti produkcijom, ali i producentima koji su se više bavili sampliranjem te nemaju previše iskustva s principom rada syntheva... Dakle, oni koji su upoznati s ovim područjem produkcije, mogu komotno i zaobići ovaj članak. :)

Opisivat će se rad s VSTi-ima koji se temelje na sintezi zvuka pomoću oscilatora, te onima koji se baziraju na samplovima. U ovom tutorialu neće biti riječi o FM (frequency modulation) sintezi zvuka, jer ni pisac ovog članka još nije njome posve ovladao. :)

Kao primjer ćemo uzeti jedan od najkorištenijih (i najzloupotrebljivanijih) VSTi-a: reFX Vanguard. Stoga ako ga nemate, skinite ga s vašeg omiljenog warez sitea (ima oko 3MB) i instalirajte radi lakšeg praćenja. Odabrao sam Vanguard jer je pregledan i jednostavan za upotrebu, a ima naravno sve osnovne mogućnosti i funkcije koje nam trebaju, a i još neke dodatne (poput trancegatea ili arpeggiatora).

Svi virtualni instrumenti ovog tipa rade na istom principu. Razlika je samo u količini dodatnih opcija, broju oscilatora, filtera, efekata... I naravno dizajnu / sučelju.

Pa krenimo:

Dakle, prva stvar su oscilatori. Vanguard ih ima tri komada. Oscilatori generiraju određen zvuk ovisno o tome koji oblik wavea uzmete. Nažalost, nema grafički prikaz, tako da razne oblike waveova možete najlakše pregledati u npr. Linplug Albinu.
Npr. „sawtooth“ će dati reski (you may call it eurotrance as well :D) zvuk, „square“ tupi, bleepy zvuk, a recimo „sine“ sinusoidalni, zvuk za basseve... Najgluplje rečeno.
Nakon toga odredite koliko će koji biti glasan u mixu (vol), možete im podesiti i pitch (semi).  U Vanguardu se još može podesiti i „masnoća“ (fat) zvuka iz oscilatora itd.

Generirani zvuk prvo dolazi do LFO – low frequency oscilatora. Najjednostavnije rečeno, pomoću njega se na synthu dobiva zvuk helikoptera ili nekakvog rotora. :)
Svakom oscilatoru možete mijenjati brzinu (speed) LFO-a, tj. koliko će se brzo „rotor“ vrtjeti, cutoff (do kuda će ići prema višim frekvencijama), opet možete korigirati pitch i tako.
Ovo možete komotno i preskočiti ako ne želite ovaj efekt.

Zatim zvuk dolazi do filtera. Vanguard podržava jedan tip filtera koji se primjenjuje preko sva tri oscilatora (neki VSTi-i imaju filter za svaki oscilator). Ovdje opet nažalost nema grafički prikaz filtera (to možete najlakše vidjeti u rgc:audio z3ta+ VSTi-u), ali piše fino da li je high, low, notch ili band vrsta filtera. Primjer, ako želite napraviti neki bassline, onda ćete naravno odrezati visoke frekve. Ako želite lead, ne trebaju vam pak niske frekve.
Nakon što odaberete filter koji bi vam pasao na sad već pomalo modelirani synth, podesite mu cutoff i rezonanciju kakvu želite.

Eh, sada dolazimo do envelopea iliti „kuverte“ u koju synth ulazi. Posebno je envelope za zvuk od oscilatora, a posebno za filter.
Ovdje određujete kada će synth početi, tj. koliko će mu biti odstojanje (attack), nakon koliko će početi s fade out-om (decay), kakav će biti u svom peaku, tj. za vrijeme trajanja (sustain), te koliki će mu biti „rep“ nakon što prestane trajati (release). Za neke stabove će vam npr. trebati minimalni attack i kratki release, a za neke evoluirajuće atmosfere sve veliko. :)
Isto to podesite za filter, po istom principu. Općenito Vanguard ima prilično jednostavan envelope bez nekih naprednih mogućnosti, ali je lak za korištenje.

Kada ste upakirali synth u envelope, još ćete jednom moći podesiti cutoff, resonance, pitch i ostale parametre na sada izmodelirani synth.

Zadnja stavka je AMP, tj. postavljanje završnih parametara na njegovom „pojačalu“.
S driveom podesite distorziju (my favourite part), glasnoću (default je na maximumu, ostavite tamo najbolje), pan (isto bolje ostaviti na sredini pa na mixeru podesiti kako vam drago).
Zgodni efekti su „spread“ kojim se zvuk pana lijevo-desno, i „velocity volume“ kojim podešavate koliko će se izražajno čuti udaranje nota koje svira synth.

Od dodatnih opcija, Vanguard ima:

Trancegate – „ducking“ efekt kojim možete odabrati da se pojedine dobe ne odsviraju, pa se dobije „isprekidanost“ melodije. Shiva!

Delay / Reverb – nemojte koristiti, pogotovo reverb – ima mnogo boljih i preciznijih reverbova, a i vjerojatno ćete se zanijeti ako ste tek počeli. Ni delay ne morate koristiti od Vanguarda...

Arp – efekt kojim se, najbanalnije rečeno, određenom brzinom (speed) uz postojeće note udaraju dodatne (mode). Ne znam kako da to bolje objasnim. :)

Isto tako ovaj arpeggiator ima još i podešavanje gatea i raspon oktava.

Glide je zanimljiv efekt koji se ne sjećam da sam vidio negdje drugdje... Određenom brzinom (speed) zvuk „klizi“ s jedne note na drugu. Zgodno za poigrat se. :)

I eto, nakon ovih koraka, vaš synth je gotov! Sada ga slobodno možete poslat na određeni kanal, efektirati ga dalje, EQat itd...

Kod sample-based VSTi-a:

Postupak je jako sličan. Jedina razlika je što se zvuk ne generira pomoću oscilatora, nego je tu baza njegovih vlastitih samplova.

Uzmimo za primjer Spectrasonicsov Atmosphere. Izaberu se 1 ili 2 različita sampla, kojima se odredi glasnoća, tj. mix. Nakon toga tu su sve one opcije s kojima smo se i kod Vanguarda sreli; razni filteri i LFO-i koji se daju primijeniti (modulation sekcija), naravno envelope (amp i filter), cutoff, resonance itd.

Iako je s njima većinom lakše raditi, oni naravno ne pružaju toliku slobodu u kreiranju zvuka, već ćete se često naći u prilici da vrtite kroz razne presete samplova i modificirate zvuk koji vam se svidi.

So, prije kraja, kratki re-cap cijelog postupka modeliranja zvuka:

1. OSCILATORI : izbor waveformova i njihov mix – dobivate „boju“ syntha >

2. LFO : ako želite pojedinom oscilatoru dodati „helikopter“ efekt :) >

3. FILTER : postavljanje low pass / high pass / band pass i ostalih filtera >

4. ENVELOPE : vremensko oblikovanje syntha – kako i kada počinje, koliko traje, kako „nestaje“ >

5. AMPLIFIER : podešavanje glasnoće syntha, pana, glavnog cutoffa, resonancea itd – finalne postavke >

6. EFEKTIRANJE : kod Vanguarda reverb i delay, kod drugih ćete naći razne efekte koji modficiraju već izmodelirani synth >

7. I JOŠ EFEKATA : neki VSTi-i imaju još druge mogućnosti tipa efektiranja gotovih syntheva –  npr. arp, gate, glide itd.

I to bi bilo to. Nadam se da je ovaj članak kod čitatelja ostvario svoju svrhu, a to je da vas u globalu upozna s osnovnim principom rada (virtualnih) instrumenata te općenito kako zvuk u njima nastaje; put od oscilatora (ok, ili samplea) pa do gotovog syntha koji je spreman za daljnje efektiranje i obradu u mixeru.


ocijenite članak:
prosječna ocijena:
broj glasova:
220



2002-2011 © Trancepleme.com | Design by Dovla, coding by psihodelikk